Jak zkontrolovat kolo po povodni?

V září 2024 zasáhla Česko ničivá povodeň. Sklepy, domy, kóje byly vytopeny. Mohlo se stát, že vaše kolo bylo právě zasaženo touto povodní.

Po povodni je důležité provést důkladnou kontrolu kola, protože voda a nečistoty mohou způsobit značné škody. Nejprve je třeba zkontrolovat rám kola na případné deformace nebo praskliny, které mohou ohrozit jeho strukturální integritu. Dále je nutné pečlivě prohlédnout kola, zda nejsou poškozená a zda se volně otáčejí. Brzdový systém vyžaduje zvláštní pozornost; je třeba zkontrolovat, zda nejsou brzdové destičky a kotouče zkorodované nebo znečištěné. Řetěz a převodníky by měly být očištěny od nečistot a zkontrolovány na korozi, která by mohla způsobit jejich předčasné opotřebení nebo selhání. Ložiska v středu kola, v nábojích kol a v pedálech mohou být plná vody a písku, což může vést k jejich rychlému opotřebení, proto je třeba je rozebrat, vyčistit a znovu promazat. Elektrické komponenty, jako jsou světla nebo cyklopočítač, mohou být poškozeny vodou, a proto je třeba je buď důkladně vysušit nebo v případě poškození vyměnit. Pokud je kolo vybaveno odpružením, je třeba zkontrolovat, zda neuniká olej nebo zda nejsou těsnění poškozená. Sedlo a řídítka by měla být také prohlédnuta, zda nejsou poškozená a zda jsou stále pevně uchycena. Nakonec je důležité zkontrolovat všechny šrouby a matice, zda nejsou povolené nebo zkorodované, což by mohlo vést k nebezpečnému uvolnění během jízdy. Po dokončení kontroly a případné výměně poškozených dílů je doporučeno provést zkušební jízdu, aby se ověřila správná funkčnost kola. Pokud nejste si jisti stavem některého z komponentů, je nejlepší navštívit odborný servis, který může poskytnout profesionální kontrolu a údržbu.

Níže jsou vypsány podrobnější instrukce, co na kole po povodni zkontrolovat a jak:

1. Rám kola

  • Kontrola: Zkontrolujte rám na známky poškození nebo koroze. U hliníkových a karbonových rámů je menší šance na korozi než u ocelových, ale voda mohla proniknout do vnitřku rámu.
  • Co dělat: Pokud rám není poškozen, důkladně ho vyčistěte a vysušte. Pokud je koroze nebo poškození rozsáhlé, může být nutná výměna.

2. Ložiska (středová osa, náboje kol, hlavové složení)

  • Kontrola: Voda a bláto se mohou dostat do ložisek, což způsobuje jejich zadření a korozi.
  • Co dělat: Ložiska rozmontujte, vyčistěte a namažte novým mazivem. Pokud jsou ložiska poškozená nebo zkorodovaná, je nutné je vyměnit.

3. Brzdy

  • Kontrola: Zkontrolujte kotouče nebo ráfky, zda nejsou poškozené nebo zrezlé. U hydraulických brzd je důležité zkontrolovat, zda se voda nedostala do systému.
  • Co dělat: U mechanických brzd vyčistěte a namažte brzdové čelisti. U hydraulických brzd vyměňte kapalinu, protože se mohla kontaminovat vodou. Pokud jsou brzdové destičky opotřebované nebo poškozené, vyměňte je.

4. Řetěz a převodníky

  • Kontrola: Řetěz, kazeta a převodníky jsou náchylné ke korozi a nečistotám. Zkontrolujte, zda nejsou poškozené nebo zrezlé.
  • Co dělat: Pokud jsou zkorodované nebo poškozené, je lepší je vyměnit. Jinak řetěz a převodník důkladně vyčistěte a namažte.

5. Vidlice a tlumiče

  • Kontrola: Voda mohla proniknout do tlumičů nebo vidlic, což způsobuje poškození jejich těsnění a zhoršuje jejich funkci.
  • Co dělat: Pokud jsou těsnění poškozená, vyměňte je. Celý systém tlumičů nebo vidlic je třeba nechat odborně vyčistit a případně opravit.

6. Elektronické součástky (u elektrokol nebo kol s elektronickým řazením)

  • Kontrola: Voda může způsobit zkraty a poškození elektroniky.
  • Co dělat: Pokud byly elektronické součástky dlouhodobě pod vodou, je možné, že budou muset být kompletně vyměněny.

7. Sedlo a řídítka

  • Kontrola: Zkontrolujte, zda není sedlo promočené, což může způsobit růst plísní nebo jiné poškození.
  • Co dělat: Pokud je sedlo promočené nebo poškozené, bude nutné ho vyměnit. Řídítka důkladně vyčistěte a zkontrolujte, zda nejsou poškozená.

8. Pláště a duše

  • Kontrola: Zkontrolujte pláště na praskliny nebo poškození způsobené nečistotami nebo vodou.
  • Co dělat: Pokud jsou pláště poškozené nebo výrazně opotřebované, vyměňte je. Duše by měly být vyfouknuty a zkontrolovány na případné praskliny.

9. Pedály

  • Kontrola: Pedály mohou být zaneseny blátem nebo jinými nečistotami.
  • Co dělat: Pedály rozmontujte, vyčistěte a namažte. Pokud jsou zrezlé nebo poškozené, je lepší je vyměnit.

Všechny komponenty důkladně vyčistěte, vysušte a namažte. Pokud je to možné, použijte vzduchový kompresor k odstranění vody z těžko přístupných míst.

Pokud jsou některé komponenty výrazně poškozené, zkorodované nebo dlouhodobě zasažené vodou, je lepší je vyměnit za nové, než riskovat jejich selhání.

Při manipulaci s kolem po povodni je vhodné přenechat některé úkony odborníkům, zejména pokud jde o elektroniku nebo složitější komponenty jako tlumiče či hydraulické brzdy.

×

Splátková kalkulačka ESSOX