KROSOVÁ
Krosová kola: univerzální společníci na cestách
Pokud hledáte kolo, které vám umožní užít si jízdu po různých typech povrchů, od asfaltu po šotolinu a lehký terén, může být pro vás ideální volbou krosové kolo. Tento speciální typ kola kombinuje vlastnosti silničních a horských kol a nabízí vysokou univerzálnost, pohodlí a výkon. Podíváme se na to, jaké jsou hlavní charakteristiky, výhody a nevýhody krosových kol, jak si vybrat správnou velikost a značku a jaké jsou rozdíly mezi krosovými a trekingovými koly.
Pokud se chcete dozvědět více, klikněte na tlačítko "Pokračovat".
#ShowMore#
Vlastnosti a charakteristika krosových kol
Krosová kola se odlišují od jiných typů kol především svým rámem, který je obvykle vyroben z hliníku nebo karbonu. Rám má pohodlnou geometrii, která umožňuje vzpřímenou polohu jezdce. Krosová kola mají průměr kol 28".
Pláště na krosových kolech jsou širší než na silničních kolech (obvykle 32-42 mm), ale užší než na horských kolech. Širší pláště poskytují lepší trakci, odpružení a ochranu proti defektům na nezpevněných cestách. Užší pláště snižují valivý odpor a zvyšují rychlost na asfaltu. Pláště mohou mít také různý vzorek podle typu povrchu, na kterém se jezdí. Pro jízdu po asfaltu se doporučují hladké pláště s minimálním dezénem. Pro jízdu po lehkém terénu se hodí pláště s jemným dezénem, který zlepšuje odvod bláta a vody. Pro jízdu po těžším terénu se používají pláště s hrubým dezénem.
Brzdy na krosových kolech jsou obvykle kotoučové nebo V-brake. Kotoučové brzdy mají vysokou brzdnou sílu a spolehlivost za každého počasí, ale jsou těžší a dražší než V-brake. V-brake jsou lehké, levné a snadno se nastavují, ale mají nižší brzdný účinek než kotoučové brzdy.
Odpružení na krosových kolech je obvykle pouze na přední vidlici, která tlumí nárazy a zvyšuje komfort jízdy. Odpružená vidlice může mít různý zdvih (obvykle 50-100 mm) a různé systémy nastavení tuhosti a uzamknutí (lockout). Zdvih vidlice ovlivňuje výšku kola a jeho geometrii. Větší zdvih znamená lepší odpružení v terénu, ale také vyšší hmotnost a nižší efektivitu na rovině. Tuhost vidlice se dá nastavit podle preferencí jezdce a podmínek jízdy. Lockout umožňuje odpojit odpružení a zvýšit tak tuhost vidlice, což je vhodné pro jízdu po asfaltu nebo do kopce.
Převody na krosových kolech jsou obvykle 2x8, 2x9, 2x10 nebo 3x8, 3x9, 3x10. Převody se skládají z předních a zadních přehazovaček, řetězu, kazety a řetězových kol. Převody ovlivňují rozsah rychlostí, kterých je kolo schopno dosáhnout, a také námahu, kterou jezdec musí vyvinout při šlapání. Větší počet převodů znamená větší rozsah rychlostí a menší rozdíly mezi jednotlivými stupni. Menší počet převodů znamená nižší hmotnost, jednodušší ovládání a nižší opotřebení. Obecně platí, že pro jízdu po rovině se používají vyšší převody, které umožňují rychlejší jízdu s menší námahou. Pro jízdu do kopce se používají nižší převody, které umožňují pomalejší jízdu s větší námahou.
Dámská vs pánská kola
Krosová kola se dělí na dámská a pánská podle tvaru rámu. Dámský rám má obvykle sníženou horní trubku, která usnadňuje nasedání a sesedání z kola. Pánský rám má obvykle rovnou horní trubku, která zvyšuje tuhost a pevnost rámu. Kromě tvaru rámu se dámská a pánská kola mohou lišit i v dalších aspektech, jako je velikost kol, sedlo, řídítka nebo barva.
Velikost rámu
Velikost rámu je jeden z nejdůležitějších parametrů při výběru kola. Velikost rámu ovlivňuje pohodlí, bezpečnost a výkon jezdce. Velikost rámu se udává v palcích nebo centimetrech a značí vzdálenost mezi středem středové osy a horním koncem sedlové trubky. Velikost rámu by měla odpovídat výšce postavy jezdce. Obecně platí, že čím vyšší je jezdec, tím větší by měl být rám. Velikost rámu se ale může lišit podle značky a typu kola. Proto je vhodné si kolo vyzkoušet před koupí nebo se poradit s odborníkem.
Rozdíly mezi krosovými a trekingovými koly
Pokud jste milovníkem cyklistiky, možná jste se někdy zamýšleli nad tím, jaké jsou rozdíly mezi krosovými a trekingovými koly. Obě jsou určena pro jízdu na různých typech terénu, ale mají i své specifické vlastnosti a výhody.
Krosová kola jsou navržena tak, aby byla lehká, rychlá a obratná. Mají úzké pneumatiky s malým vzorkem, které snižují odpor a zvyšují rychlost. Krosová kola mají také pevný rám bez odpružení, což zlepšuje přenos síly na pedály. Krosová kola jsou ideální pro jízdu na asfaltu, štěrku nebo zpevněných cestách. Jsou vhodná pro sportovní jezdce, kteří hledají výkon a zábavu.
Trekingová kola jsou navržena tak, aby byla pohodlná, univerzální a odolná. Mají širší pneumatiky s větším vzorkem, které zvyšují stabilitu a přilnavost na různých površích. Trekingová kola mají také odpružený rám nebo vidlici, což snižuje nárazy a zvyšuje komfort. Trekingová kola jsou ideální pro jízdu na nezpevněných cestách, polních nebo lesních stezkách. Jsou vhodná pro rekreační jezdce, kteří hledají pohodu a dobrodružství. Jsou vybavena blatníky, nosičem, osvětlením a stojánkem.